Gry, które będą wyżej (jeśli je ocenicie)
Kiedy tworzę kolejne cotygodniowe wpisy na Facebooku Za Dużo Gier, stosunkowo często pojawia się tam stwierdzenie, że dana gra będzie jeszcze pięła się w górę. Czasem wynika to po prostu ze spojrzenia na markę, zainteresowanie i zastosowania intuicji. Czasem jednak wynika to z liczb.
„Winny” tutaj jest algorytm rankingu BGG o którym już nieraz pisałem (i takoż wielu innych). Algorytm napisany w celu uniemożliwienia sytuacji, kiedy gra o bardzo niskiej liczbie bardzo wysokich ocen natychmiast trafia do czołówki rankingu – tym samym czyniąc go jeszcze bardziej wrażliwym na anomalie i manipulacje. Efekt osiągany jest dorzucaniem do ocen pewnego pakietu sztucznych głosów „umiarkowanych” i na tym stwierdzeniu na dzisiaj poprzestańmy, nie wchodząc w szczegóły.
Tak czy inaczej efektem tego jest istnienie gier, które mimo posiadania bardzo wysokiej średniej głosów, ze względu na niewystarczającą ich liczbę, nie są tak wysoko w rankingu, jak „mogłyby być”. Mogłyby, gdyby miały więcej głosów.
Od dawna kusiło mnie zatem, żeby w jakiś sposób zidentyfikować te gry. Użyłem zatem odrobiny naprawdę prymitywnej statystyki żeby znaleźć gry, które równocześnie mają ponadprzeciętną średnią ocenę (ważne – średnią, a nie GeekRating), i liczbę głosów poniżej średniej. I ułożyłem je sobie w całkiem arbitralnie policzony ranking.
A zatem, biorąc pod uwagę jedynie Top1000 rankingu BGG, gry, którym jedynie liczby głosów brakuje, by poszybować w rankingu w górę, to:
Tytuł | Aktualna pozycja | Średnia ocen | Liczba głosów |
Aeon Trespass: Odyssey | 634 | 9.08 | 2167 |
Oathsworn: Into the Deepwood | 81 | 9.03 | 4230 |
Ticket to Ride Legacy: Legends of the West | 392 | 8.82 | 1955 |
Age of Innovation | 199 | 8.81 | 2754 |
Frosthaven | 33 | 8.86 | 6411 |
Dune: Imperium – Uprising | 348 | 8.75 | 2308 |
Great Western Trail: New Zealand | 284 | 8.67 | 2430 |
Too Many Bones: Undertow | 180 | 8.69 | 3225 |
Arkham Horror: The Card Game (Revised Edition) | 470 | 8.65 | 2092 |
ISS Vanguard | 288 | 8.65 | 3208 |
Tak więc widzimy: dwie gry z absurdalnie wysoką średnią, powyżej 9. Przy tym Oathsworn uzbierało już trochę głosów i stąd pozycja 81, natomiast AE:O przy raptem dwóch tysiącach głosów jeszcze nie jest w pierwszej 500. Tyle, że jego liczba głosów nie wzrosła zauważalnie od ponad pół roku…
Najwyżej rankingowo jest oczywiście Frosthaven ze względu na najwięcej głosów (choć wcale nie najwyższą średnią). Ogromny potencjał ma TTR: Legacy, bo przy wysokich ocenach ze względu na popularność marki ma duże szanse na znaczącą poprawę liczby głosów (co niekoniecznie ma miejsce w przypadku gier KS exclusive). Powiedziałby, że analogicznie na popularności mogą skorzystać Diuna, GWT i Arkham Horror, ale wszystkie z nich to kolejne edycje ugruntowanych już gier, będące usprawnieniem, ale nie nowym gatunkiem jak Ticket Legacy.